BIGGLES OD VELBLOUDÍCH STÍHAČEK

Bílý Fokker

Vpravdě první setkání s Bigglesem (i když se další knihy vracely hlouběji do minulosti). Podporučíkovi Bigglesovi není ještě ani dvacet, ale je to dobrý pilot, velitel roje a má už minimálně šest sestřelů (přesné číslo bude, až se proberu chronologicky předřazenýma knihama. Nervy má nadranc a léčí se whiskou. Na náladě a klidu mu rozhodně ani nepřidá, že pilot bílého Fokkeru D. VII sestřelí nováčka Normana. Po prvním katastrofálním nezdaru, se Bigglesovi nakonec podaří bílého Fokkera sestřelit. Také se tu setkáváme s Bigglesovými přáteli z 266. letky v Maranique, Skotem MacLarenem, Mohoneyem a velitelem letky Mullenem.

* Je započítán i letoun "Tento Biggles zabil před necelými šesti hodinami jakéhosi letce." Není započítáno šest sestřelů, které jsou datovány do období předchozích knih.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

2*

Letadla 4
ostatní 1 Piloti   3

Balíček

Na začátku se Biggles, který byl čerstvě povýšen na poručíka, rozčiluje s několika přáteli u bridže. Z tohoto nerváku ho vytrhne návštěva plukovníka zpravodajské služby Raymonda. Pověří Bigglese vyzvednutím důležitého balíčku plánů, které ukryl britský vyzvědač nedaleko městečka Ariet. Víceméně bez problémů se Bigglesovi podaří balíček doručit na spojeneckou stranu fronty.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

0

Letadla 1
ostatní 0 Piloti   0

Letadlo J-9982

V této povídce se Biggles střetne se zákeřným německým pilotem, který létá na britské stíhačce. Biggles se stane svědkem jeho zločinu, když němec sestřelí Halla a Biggles prahne po pomstě. Biggles pilota sestřelí a ještě přidá sestřel jednoho Fokkera Dr. I.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

2

Letadla 1
ostatní 0 Piloti   1

Vzduchoplavci

Batson objeví v hostinci několik lahví předválečného koňaku a vykecá to. Wilks a Biggles se lehce o koňak poperou a plukovník Raymond předkládá návrh. Kdo se nejvíce přičiní o udržení Dunevillského balónu na zemi, dostane zdarma šest lahví a když se balón podaří zajmout, tak dalších šest lahví koňaku. Biggles balón jednou sestřelí a jednou dokonce zajme a Wilkse poráží. Dvanáct lahví koňaku je jeho.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

3

Letadla 0
ostatní 1 Piloti   0

Modrý ďábel

Na začátku Biggles vidí Wilkse, jak provádí různé akrobatické obraty nad letištěm 287. letky. Wilks mu prozradí, že poblíž města Lille sídlí modrý a žlutý létající cirkus a jeho velitel ovládá nový bojový překrut, kterým zatím dostal každého pilota se kterým se utkal. Biggles se s pilotem modrého Albatrosu utká a přestože ho pilotův obrat překvapí, tak dokáže zvítězit. Obrat ale v té rychlosti nedokázal okoukat.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

1

Letadla 0
ostatní 0 Piloti   0

Létající kostel

Bigglese při jednom z hlídkových letů zaujme malý kostel poblíž vesnice Bonvillier o kterém později plukovník Raymond, který si přijel stěžovat na německé dalekonosné dělo, tvrdí, že je v Bernietu. Při další hlídce Biggles zjistí, že se kostel opět přesunul, a je velice dobře bráněn proti leteckému průzkumu a věci si dá dohromady.

Poštovní holub

Během bojového letu do Bigglesova velbloudu narazí poštovní holub. Po předání zprávy zpravodajskému oddělení se Biggles dozví, že jeden z britských vyzvědačů bojuje u Lagnicourtského lesa za frontou o život a zpravodajské oddělení ho nemůže zachránit. Biggles se rozhodne, že vyzvědače vyzvedne a naloží ho na křídlo svého letadla. Všechno klape až do chvíle, kdy je jeho velbloud zasažen do motoru a vypadá to že letadlo spadne ještě na německé straně zákopů. Když se po pádu probere z bezvědomí, zjistí že díky lokální ofenzívě padl do úseku kontrolovaného skotskými vojáky.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

0

Letadla 1
ostatní 0 Piloti   0

Stíhačky Spad a kulomety Spandau

Na letišti 266. letky  přistane Wilks, který suše oznámí, že na druhé straně fronty je Richthofenův létající cirkus, který právě sestřelil dvě letadla z jeho roje. V Clarmens, kam jel Biggles s Wilksem spřádat plány, potkal nafoukaného američana od 299. letky, který začal oba piloty poučovat a sám nehodlal dbát jejich rad. Biggles s Wilksem si proto přichystali plán, který počítal s tím, že němci napadnou nerozvážné američany. V následné větší letecké bitvě si Biggles připsal jeden sestřelený Albatros a činili se i ostatní piloti, ale i z této bitvy se někteří spojenečtí piloti nevrátili.

* Ve ztrátách jsou započítáni i dvě letadla a jeden pilot z Wilksova roje ze začátku kapitoly, protože Wilks jasně specifikoval ztráty.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

1

Letadla 5*
ostatní 3 Piloti   4*

Bubnová palba

Pitku v důstojnické jídelně 266. letky naruší přelet letounu Pfalz. Biggles nelení sedne do svého Camela a když donutí nepřátelského pilota k přistání, zjistí že zajal dopravního pilota neozbrojené stíhačky. Druhý den nato, když je Biggles "uzemněn" kvůli bolavému zubu, zjistí že všechna spojenecká letadla z širokého okolí letěla zaútočit na nové nepřátelské letiště. Biggles odhalí, že je to klamný cíl na odlákání pozornosti a při přeletu nad lesem Duvigny zjistí, že je plný německých vojáků. Odsignalizuje pozorovacímu letounu souřadnice cíle a britské dělostřelectvo rozpráší nepřátelské vojáky, kteří se pravděpodobně formovali k ofenzívě.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

1

Letadla 0
ostatní 0 Piloti   0

Vnadidlo

Pilot Batson padne do pasti při útoku na starého rumplera. Svůj stroj dovleče na letiště 266. letky, přesto že je těžce raněn. Řekne Bigglesovi co se mu přihodilo a umírá. Biggles sám začne po rumplerovi pátrat. Dlouho pátrá neúspěšně, až ho vyhledá pilot D.H.9, který mu oznámí polohu rumplera. Pak už jen Bigglesovi stačilo letadlo najít a proletět rojem jeho ochránců. Vrtuli sestřeleného rumplera dal Biggles Battymu na hrob.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

1

Letadla 0
ostatní 2 Piloti   1

Ťulpas

První setkání s Algernonem Montgomery Laceyem (i když jméno Lacey získá až v další knize). Starostlivá tetička vnutí k Bigglesovi do roje svého syna, a proto z něj počátku Biggles nemá žádnou radost. Hned na první hlídce se Algy Bigglesovi ztratí, ale připíše si jeden sestřel "taranem". Při druhé hlídce, při které zahynul při srážce pilot Healy, si Algy počíná velice statečně, přestože se mu vzpříčil náboj v kulometu a nemohl střílet. To Bigglese přiměje změnit názor na Algyho.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

1

Letadla 1
Algy 1 Piloti   1
ostatní 1

Květinová bitva

Algy se snaží povznést letiště 266. letky tím, že zasadil pár slunečnic, za což se setkal od Bigglese posměchu. Hned první noc přiletí německý bombardér a vyjma jiných škod promění Algyho zahrádku v jeden velký kráter. To vyvolalo u Algyho touhu po pomstě a letěl vybombardovat letiště 29. německé bombardovací letky,odkud agresor pocházel. Nezaměřil se však na vojenské cíle, ale útočil na jejich salát.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

1

Letadla 0
Algy 0 Piloti   0
ostatní 0

Bombometné letadlo

Při hlídce se Biggles "potká" s německým bombardérem, který je velmi dobře vyzbrojen, o čemž se Biggles při následném útoku přesvědčí na vlastní kůži a s porouchaným letadlem přistane na letišti 287. letky. Tam mu Wilks sdělí, že toto letadlo se pokusilo sestřelit už několik stíhačů a vždy bez úspěchu. To podnítí Bigglesův zájem, ale ten brzy zjistí, že to nebude nic jednoduchého, protože letadlo Friedrichshaffen nemá zdánlivě slabé místo. Přesto se Bigglesovi podaří nadvakrát vmanévrovat do ideálního postavení a díky dodatečně namontovanému kulometu na horním křídle bombardér sestřelí.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

1

Letadla 0
Algy 0 Piloti   0
ostatní 0

Na dovolené

Major Mullen a Watt Tayler dostanou malou lstí Bigglese na dovolenou. Po tom, co se Biggles chvíli jen tak fláká po Londýně, náhodou potká přítele svého otce, Dicka Harboarda a přijme pozvání do jeho domu ve Felgate, blízko Folkestone. V domě je i společnost lidí, vedená arogantním zbohatlíkem Frazerem, který si dobírá Bigglese. Biggles je totiž v civilu a odmítne pozvání Frazera na lov a radši si čte u krbu. Z klidu ho ale vyruší sluha Lea s tím, že Němci bombardují nedaleké Ramsgate. Biggles nelení a okamžitě jede do Lympne, kde má svého velblouda. Pro Bigglese je naprostá hračka zvítězit nad dvěma pomalými hydroplány a ještě se stihne vrátit před příchodem Frazera. Toho si nakonec s Dickem oba "vychutnají" a potupený Frazer okamžitě odjíží do Newcastle.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

2

Letadla 0
Algy 0 Piloti   0
ostatní 0

Mlha

Při návratu z dovolené v Anglii se Biggles potýká s hustou mlhou a tím pádem i se ztrátou orientace. Rozhodne se tedy přistát a zjistit, kde je. Když po přistání hledá nějakou informaci, narazí na skupinu německých vojáků a také najde maskovanou výrobnu plynu. Poté je kontaktován britským vyzvědačem a od něj se dozví, polohu a fakt, že tuto výrobnu plynu spojenci už dlouho hledají. Biggles se s touto důležitou informací vrací a Němci se mu v tom snaží zabránit. Cestou Biggles ještě vybojuje jeden vítězný letecký souboj a zprávu samozřejmě předá.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

1

Letadla 0
Algy 0 Piloti   0
ostatní 0

Veselý výlet

Biggles si stěžuje, že válka už není co bývala. A tak si z pouhého rozmaru půjčí Albatrosa, kterého Algy před tím donutil k přistání. Hned po startu na Bigglese začne střílet pěchota i protiletadlové dělostřelectvo. Biggles se během letu dostane do dalších nesnází, když se k němu připojí německá letka. Bigglesovi se podaří zbrklou střelbou varovat dvě britské R.E.8, ale zároveň i vzbudit podezření v pilotovi žlutého albatrosu, který začne Bigglese pečlivě hlídat. V tomto vzájemném zaujetí se oba stávají kořistí Wilkinsona a dalších S.E.5 od 287. letky.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

0

Letadla 0
Algy 1 Piloti   0
ostatní 1

Útok na most

Biggles má zase svou filozofickou chvilku a dobírá si nového člena 266. letky - Henryho "Profesora" Watkinsona - za jeho nestandardní útok na most, který je třeba zničit. Henry chce most zničit pomocí silně výbušné 25 kg bomby. Tu chce při podletu mostu uvolnit přímo k mostním základům. Při náletu se mu podaří most zlikvidovat, ale zmizí zároveň s mostem. Biggles s Algym se ho vydají hledat, ale nenajdou po něm jedinou stopu, jen cestou sestřelí jednoho Pfalze. Když se večer "loučí" s Henrym a uvažují o jeho osudu, vstoupí Henry a řekne, že celý problém byl v tom, že mostní oblouk byl užší, než předpokládal. Letadlo se rozbilo o mostní oblouk a jeho čekala namáhavá cesta zpět k jednotc.

Skóre povídky

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

0

Letadla 1
Algy 1 Piloti   0
ostatní 0

Závěrečné shrnutí

Tato kniha patří k tomu nejlepšímu z Bigglese. Příběhy v délce kapitoly nejsou uměle natahovány a tak má kniha spád. Zároveň se tím ale ztrácí soudržnost knihy a spojení mezi kapitolama je často vyjádřeno jednou nebo dvěma větama, někdy však úplně chybí. Autor rozehrál poměrně dost postav, některé ale nechává poměrně brzo umírat. Biggles je zde podle mého názoru vykreslen psychologicky téměř nejlépe z celé řady knih, má své pocity a pocuchané nervy Již zde Bigglese doprovází Algernon Montgomery, příjmení Lacey zde však ještě nemá. Jsou tu ale i další Bigglesovi přátelé, se kterými se setkáme i v dalších knihách z 1. světové války - MacLaren, Mahoney a velitel letky major Mullen. Chybí zde ale mechanik Smyth.

Já tuto knihu hodnotím osmi kokardama z deseti možných. Po jedné kokardě strhuji za nesoudržnost děje a nedokreslení dalších postav.

Celkové skóre knihy

Ztráty nepříteli Ztráty od nepřítele
Biggles

17

Letadla 14
Algy 3 Piloti   10
ostatní 9

Závěrečný výpis osob, míst a "vehiklů". Pro bližší informace klikněte na nadpisy jednotlivých položek.

Postavy - přátelé

2742, Adams, Albert, Barret, Batson, James C. Bigglesworth, Billy Bishop, Brown, Cowley, Crickson, Davis, Forrest, Frazer, Hall, Dick Harboard,Healy, Chadwick, Jackson, Algernon Montgomery Lacey, Lacie, Lea, Mackay, MacLaren, Maddison, Mahoney, Manley, Micky Manock, Miller, Mullen, Norman, Quinan, Raymond, Sharp, Sidgrove, Swayne, Watt Tayler, Thompson, Tommy, Henry Watkinson, Wilkinson

Postavy - nepřátelé

Gussman, Max Imelmann, Karjus, Löwenhart, Reinhardt, Lothar von Richthofen, Manfred von Richthofen, Ernst Udet, Weiss, Wolf

Lokality

Ariet, Arville, Berniet, Berslaade, Bonvillier, Bourget, Calais, Clarmens, Clarmes, Courtrai, Deal, Duneville, Duvigny - les, Felgate, Chateau d´Abnay, Lagnicourt, Lille, Londýn, Lympne, Maranique, Mossyface - les, Narborough, North Foreland, Paschendaele, Ramsgate, Sandwich, Talcourt-le-Chateau

Letadla a výzbroj

Albatros, Avro, Brandenburg, Bristol, D.H. 4, D.H.9, Fokker D. VII, Fokker Dr. I, Friedrichshaffen, Gotha, Hannover, Pfalz, R.E.8, Rumpler, S.E.5, Sopwith Camel, Sopwith Dolphin, Spad, Zeppelin

Lewis kulomet, Cooperovy bomby, Vickers kulomet, Scarffovy kruhy